AKRAN ZORBALIĞI NEDİR? Pişkin, okul zorbalığını, bir ya da birden çok öğrencinin kendilerinden daha güçsüz olan öğrencileri bilerek ve isteyerek, sürekli bir biçimde fiziksel olarak, sözel olarak, dedikodu ve söylenti çıkarıp yayarak, para ya da diğer eşyalarını zorla alarak, tehdit ederek, eşyalarına zarar vererek ya da arkadaş grubundan dışlayıp yalnızlığa terk ederek rahatsız etmesi ile sonuçlanan ve kurbanın kendisini koruyamayacak durumda olduğu bir saldırganlık türü olarak tanımlamaktadır (3) Fiziksel, sözel, sosyal ve siber zorbalık olmak üzere dört tip zorbalık mevcuttur. Fiziksel zorbalık; fiziksel davranışları içeren zorbalık çeşididir. Dövmek, vurmak, incitmek, tekme atma, eşyalara el koyma gibi davranışlar fiziksel zorbalığa örnek verilebilir. Sözel zorbalık, sözel davranışlar içeren zorbalık çeşididir. Küfür etmek, alay etme, lakap takmak, küçük düşürücü ve incitici sözler söylemek sözel zorbalığa örnek olarak verilebilir. Psikolojik zorbalık, psikolojik bağlamda davranışlar içeren zorbalık çeşididir. Çocuğu yalnızlığa itmek, duygusal baskı, oyunlara katmamak ve arkadaş çevresinde yok saymak gibi davranışlarla örneklendirilebilir. Siber zorbalık, teknolojik aletleri kullanarak zarar verici davranışlarda bulunmaktır. Sosyal paylaşım sitelerinden iftira, dedikodu yaymak, kişiye özel bilgileri paylaşmak gibi davranışlarla örneklendirilebilir (5) Zorbalığın ayırt edici özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz:
Zorbalığın uzun dönemde, öğrencilerin kişilik yapısı üzerine olumsuz etkileri görülebilmektedir. Zorbalığa uğrayan öğrencilerin benlik saygılarında düşme yaşanmaktadır. Yapılan araştırmalara bakıldığında kişinin kendini algılama düzeyinin yüksek olması, bir başka deyişle kendine olan saygısının yüksek olması, zorbalık davranışlarının ortaya çıkmasını engelleyebilmektedir. Benlik saygısının yüksek olmasıyla birlikte zorbalık davranışının azaldığı görülmüştür (1) Ebeveynler, çocuklarının zorbalığa maruz kaldıklarını ya da çocuklarının zorbaca davranışlar gösterdiğini öğrendiklerinde nasıl bir strateji izleyecekleri çok önemlidir. Bununla ilişkili olarak ailelere şu önerilerde bulunulabilir:
Yararlanılan Kaynaklar: 1.Kandemir, M., & Özbay, Y. (2009). Sınıf içinde algılanan empatik atmosfer ile benlik saygısı arasındaki etkileşimin zorbalıkla ilişkisi. İlköğretim Online, 8(2). 2. Külcü, Didem Polat (2015). Çocuklarda Akran Zorbalığı ve Benlik Saygısının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilim Dalı, Mersin. 3.Pişkin M. Okul zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2002; 2(-): 531-562. 4.Totan, T. Okulda Zorbalığı Önlemede Eğitimcilere ve Ebeveynlere Öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2). www.camlicakoleji.com.tr
Adres:
Halkalı Merkez Mah. Çamlıkaltı Mevkii Evliya Çelebi Cad. No 3 Küçükçekmece İSTANBUL
Telefon
02124702194